Flere forhandlere tør igen satse på privatleasing
Markedet for privatleasing rør på sig - men med forbehold.
Der var stødt fremgang i privatleasing for blot få år siden, hvor det toppede i 2011 med 9.700 privatleasede biler. Allerede i 2012 faldt tallet til 4.900 stk. Faldet skyldes den særlige begunstigelse der var ved at lease nye biler frem til foråret 2012. Bilerne kunne sælges med en lavere registreringsafgift, end de biler der blev solgt på normal vis, og der kunne derfor drages økonomiske fordele ved at privatlease en bil. Begunstigelsen blev stoppet af regeringen via en lovændring, og her efter opgav flere producenter helt markedet for privatleasing.
Foråret 2013, og markedet for privatleasing er stadig tilbageholdent, men flere og flere producenter tør satse på det. Fiat og Alfa Romeo har fastholdt deres positionering som leverandører af biler til privatleasing, men nu vil flere producenter opruste deres visioner for privatleasing. Dette sker blandt andet hos Opel, der har store ambitioner med deres nyeste model i miniklassen, Adam. Opel vil nemlig have fat i en ny målgruppe med deres nye økonomiske minibil, der også kan stiles helt efter kundens ønsker.
"Vi ser det lidt på samme måde, som når folk køber en iPhone. Her ser man mere på, hvad den månedlige betaling er, og ikke så meget på at telefonen koster 6.000 kroner." siger Erik Morsing der er informationschef hos Opel Danmark.
"Folk vil gerne udskifte deres telefon ofte, fordi de vil have de nyeste. En bil som Opel Adam henvender sig også til den slags folk. Når leasingperioden udløber kan man gå fra bilen og sige; det var meget sjovt, og nu har vi prøvet det. Folk der vælger den slags biler, er ikke så trofaste mod mærket."
Opel forventer at op mod halvdelen af kunderne vil vælge at lease bilen frem for at købe den.